Att sätta segel
A. Förberedelser - alla måste veta sin uppgift av skepparen
- schackla storfallet i seglet
- beslagsbanden
- klart vid fallvinschen, handtag
- skotvagnen i mitten
- kick, uthal, rev lösa
- fritt vatten
B: Att hissa segel
1. Storen
- "Upp i vind"
- "Klart att hissa?" OBS frågetecknet!
- "Hissa"!!
- sträck upp tills rynkorna i mastliket försvunnit
- storen skotas tills den slutar fladdra, skotvagnen i mitten
- släpp på dirken
2. Förseglet, med rullgenua
- försök att sätta skotpunkten ungefär rätt innan utrullningen påbörjas.
- ordna genuaskoten och rulltampen
- hala ut seglet
- en håller emot lagom med rulltampen
- skota tills seglet slutar fladdra
C. Fall av till rätt kurs, börja trimma!
Att ta ned seglen
Storen
1. Förberedelser
- fritt vatten
- sätt an dirken (viktigt)
- skotpunkten i mitten
- storfallet runt winschen, handtag framme
- beslagsband/bläckfisk el. dyl.
- bemanna vid masten och bommen
- starta motorn
2.
- Alla klara?
- gå upp i vind, motor sakta fram
- skota till centrum, låg bom
- fira storfallet
- bestå seglet, samla tampar, mm
Genuan
1. Rull-linan klar + ev. winschhandtag
2. Lovartsskotet löst, läskotet matas ut
3. Dra/winscha ut rull-linan, vid behov med lite motstånd från skotet.
4. Lås rull-linan.
STORSEGLET
Det skiljer sig från övriga segel på en del punkter.
Storen används hela tiden, ett allroundsegel som skall klara alla typer av
vindriktningar och -styrkor. Därför skall man kunna dra, släppa och sträcka i alla
tänkbara riktningar, dvs. vara mycket flexibelt i trimmet.
Storen är fastgjord i två av dess tre sidor (lik)
- längs bommen
- längs masten
Storseglet ger kontroll över båtens kurs och stabilitet. Påverkar direkt
roderutslaget. Alltför stort roderutslag gör att rodret bromsar i vattnet.
Eftersom storseglet på alla ben utom slör och läns är påverkat av förseglet, är
det viktigt att det trimmas i samspel med detta.
Storseglet har följande reglage för att ändra vinkel och form (dvs buken, som kan
ändras till storlek och läge)
1. Storskotet
Viktigaste kontrollen, påverkar direkt farten och twisten, -twisten som är
särskilt viktig vid gropig sjö och i mycket lätt vind, då man vill ha full dragkraft
2. Skotvagnen
Öppnar och stänger som en dörr
ner mot lä vid hård vind för att minska lutningen och öka dragkraften framåt
- upp mot centrum vid lätt vind för att öka twisten
3. Akterstaget
planar ut buken genom att böja masttoppen akterut. Mittendelen av masten vandrar
då framåt. Om rynkor uppstår på seglet - för mycket böj!
Akterstaget spänner också upp förslaget.
4. Cunningham
flyttar buken förut. Kompenserar akterstagets negativa inverkan på bukens
placering, som skall Orera störst ungefär mitt på seglet.
5. Uthalet
kontrollerar buken i nedre 113-delen av seglet. Hård vind kräver plant segel och
hårt ansatt uthal, svag vind tvärtom.
6. Kicken
används på slör och läns. Kontrollerar twisten i seglet, som här i kombination
med storskotet ger rätt vinkel mot vinden.
Storens trim, steg för steg
A. På kryss och halvvind
I . Skota tills det slutar fladdra
2. Bestäm skotpunkten med hjälp av tumreglerna
3. Bestäm seglets form
4. Finjustera skotningen efter trimtåtarna
B. Undanvind
1. Bommen utskotad i rät vinkel mot skenbara vinden
2. Skotpunkten i lä
3. Bestäm seglets tvist med kicken
4. Tillåt ett lätt veck vid mastliken
5. Uthal och Cunningham, lösa
Tumregler för skotpunkten (storseglet)
A. Efter vindstyrka (bidevind - halvvind)
Mycket lätt vind: skotpunkten i lovart (med bommen i mitten)
Lätt vind: skotpunkten i centrum
Mellanvind: halvvägs i lä
Hårdvind: i lä
B. Efter vindriktning
Bidevind: skotpunkten i centrum
Halvvind: halvvägs i lä
Slör/läns: i lä (+ kicken)
GENUASEGLET
Genuan förser båten med den mesta kraften på kryss, "gasen", och har
följande reglage:
1. Skotet. -gasvajern". Påverkar samtidigt vinkeln mot vinden, buken och
twisten.
2. Skotvagnen. Förut vid lättvind för större buk och
mer dragkraft. Akterut vid hård vind då akterliket öppnar och "spiller' vind som
ger mindre vind och krängning.
3. Akterstaget. Sträckt ger rakare förstag och mindre buk i
seglet. Löst ansatt för rundare förlik, mera drag i seglet.
4. Fallet justerar bukens läge. Spänt fall flyttar buken förut som
ger förlåtande styrning. Löst fall placerar buken på mitten, för ideala
förhållanden (mellanvind, ingen sjö), ger dock sämre höjdtagningsförmåga, samt
liten marginal för styrningen.
Genuans trimning steg för steg
A. På kryss och halvvind
1. Välj rätt storlek. På verkar roderbalansen och krängningen.
2. Skota tills seglet slutar fladdra. Riktmärken: spridarna,
vantskruvarna. I lätt vind -långtifrån, i hård vind - nära.
3. Bestäm skotpunkten. Riktmärke 1: syftlinjen från skothornet till
förslaget träffar mitt på förslaget. Riktmärke 2: lovarts trimtåtar ska lyfta
samtidigt vid lovning.
4. Bestäm seglets form, djupt - plant? Justera med akterstaget.
5. Bestäm bukens placering med fallet.
B. Undanvind (Notera att seglet blir mindre och mindre
användbart ju närmare plattläns man styr)
1. Skota ut tills lovarts trimtåtar börjar lyfta
2. Maximal segelyta, men: i hård vind och slör - reva!
3. Flytta ut skotpunkten om möjligt med kastblock, eventuellt spira genuan (på
läns)
4. På plattläns - lova upp till ca 130 - 140' och kryssa 'med"
vinden så att genuan fyller
Tumregler för skotpunkten (genuan)
Efter vindriktning
Slör/läns: långt fram
Halvvind: halvvägs fram
Bidevind: långt bak
Efter vindstyrka (bidevind - halvvind)
Mycket lätt vind: långt fram + via kastblock i relingslisten
Lätt vind: Långt fram
Mellanvind: halvvägs fram
Hård vind: Långt bak
Hårdvindssegling
De flesta moderna båtar går bäst om de inte lutar mer än ca 20 grader. Därför
bör man inte skota för hårt.
Vid tillfälliga vindbyar för bidevind/halvvind kan man vanligtvis kontrollera båten
genom att
- lätta på skoten
- flytta skotpunkten på storen nedåt lä och därigenom minska krängningen.
Vid stadigt hård vind måste
- seglen planas ut
- skotpunkten flyttas nedåt lä
- seglen revas
Åtgärder for att plana ut seglen:
Storen
* ta hem på akterstaget
* spänn uthalet
* sätt an cunningham
Genua
* ta hem på backstaget/akterstaget
* flytta skotpunkten akterut, för att öppna i toppen och minska krängningen
* sträck fallet
ÅTER |